Provedení tradičního testu offline routování autonavigace na trase Cheb - Ostrava v aktuální verzi OsmAnd. Žádné velké překvapení se nekoná, vyhledání zpravidla probíhalo rychleji než posledně a bez komplikací. Nakonec jsem přidal i porovnání s jinou offline navigací. Výsledky jsou zajímavé a OA stále prohrává.
Obsah
Úvod
Od posledního testu rychlosti nalezení cesty pomocí offline navigace uteklo hodně vody. Skoro by se dalo říct celé moře a tak mě zajímalo, jak si současná verze OsmAnd vede při hledání trasy v různých situacích při stejné trase. Od posledního testu se změnilo mnoho, nejen v systému routování, ale i po stránce hardvéru, kdy dnešní zařízení mají mnohem vyšší výkon a tak se mohou s vyhledáváním trasy popasovat mnohem lépe.
Metoda výpočtu
Tentokrát jsem vynechal přidávání mezicíle abych vyhledání urychlil a hledání trasy probíhalo jen metodou start - cíl. Hlavním důvodem je to, že jsem nepředpokládal výsledky s dlouhými časy a navíc doba pokročila, do projektu díky placeným službám teče mnohem více peněz než v minulosti a tak není důvod se domnívat, že navigace někde zásadně drhne. Kvalita vstupních map se také neustále zlepšuje a nezanedbatelný vliv má i vylepšování českých silnic a dálnic. A to i přesto, že u nás je státem stále více preferovaná rozhledna před silnicí.
Silniční mapy
Stejně jako minule, jsem tentokrát zkusil zapojit do testu i silniční mapu (přepínáním mapy pomocí zálohování) na trase do Slovinska České Budějovice - Maribor s průjezdem přes Rakousko. Nakonec jsem ale zjistil že nepřinesla žádné zásadní zrychlení, a tak její použití je spíše vhodné na ušetření místa na zařízení, pokud se jedná opravdu jen o průjezdní stát nebo oblast, než použití pro rychlejší výpočet. Z toho důvodu jsem ani výsledky nezahrnul do tabulky, jelikož nejsou nijak zajímavé. Ale když už jsem testoval průjezd přes Rakousko, uvedu alespoň základní výpočty se standardní mapou.
Online navigace
I přesto, že mně tradičně zajímá pouze offline výpočet, nedalo mi to a online výpočet jsem také otestoval. Ani ne proto, abych ho měřil, je mi jasné, že vzhledem k rychlosti nic moc nenaměřím, ale jen abych zkusil, zda vše probíhá hladce, jak by se dalo očekávat.
Jak probíhalo testování
- tradiční štreka Cheb - Ostrava + České Budějovice - AT - Maribor
- metoda výpočtu start - cíl bez mezicíle
- typ navigace - auto (offline)
- zařízení se Snapdragon 7s Gen2 2.4GHz
- OA 5.2 (vývojová)
Výsledky a vyhodnocení offline výpočtu
OsmAnd
kritéria výpočtu | trasa | čas výpočtu OA |
---|---|---|
výchozí | cheb-ostrava | 8 sec |
bez nezpevněných | cheb-ostrava | 5 sec |
ekonomická trasa | cheb-ostrava | 3 m 16 sec |
bez placených | cheb-ostrava | 37 sec |
bez dálnic | cheb-ostrava | 1 m 13 sec |
bez dálnic a placených | cheb-ostrava | 1 m 7 sec |
bez nezpevněných a placených | cheb-ostrava | 30 sec |
výchozí | c.budejovice-maribor | 14 sec |
bez nezpevněných | c.budejovice-maribor | 10 sec |
bez nezpevněných a placených | c.budejovice-maribor | 8 sec |

Některé časy se lišily i když byly nastavením shodné, ale ne nějak zásadně a byly to řádově sekundy a tak uvádím buď průměr nebo ten lepší čas. Za zmínku stojí několik poznatků. Většina výpočtů byla opravdu rychlejší v porovnání s minulostí. Tragická je pouze ekonomická trasa, která se neustále přepočítává a trvá opravdu dlouho. Proto bych se jí vyhýbal na dlouhé vzdálenosti. Delší časy výpočtů bez placených úseků nebo dálnic jsou očekávatelné, ale přesto, dle mého názoru dobré. Relativně rychlý výpočet CB-Maribor bez nezpevněných a placených je překvapující, čekal jsem ho trochu pomalejší.
Magic Earth

Pro zajímavost jsem porovnal ještě jinou navigační aplikaci, která je ale zcela zdarma. Jedná se o Magic Earth a lze si jí stáhnout zde Magic Earth (Google play) . Ta stejnou trasu umí také vypočítat offline a velmi rychle a navíc nabídne 3 varianty nejrychlejší trasy, z kterých je možné si vybrat. U nejkratší trasy, které výpočet proběhne okamžitě, nabídne přirozeně trasu jednu.
kritéria výpočtu | trasa | čas výpočtu ME |
---|---|---|
výchozí (nejrychlejší trasa) | cheb-ostrava | 1 sec |
bez nezpevněných | cheb-ostrava | 1 sec |
bez placených | cheb-ostrava | 2 sec |
bez dálnic | cheb-ostrava | 2 sec |
bez dálnic a placených | cheb-ostrava | 2 sec |
výchozí (nejkratší trasa) | cheb-ostrava | 0 sec |
Online výpočty
Jak jsem uvedl výše, otestoval jsem v OsmAnd i online routování, přepnutím typu navigace na online. Testoval jsem obě vestavěné navigační služby a trasa byla vždy nalezena prakticky okamžitě, bez nějakého rozpoznatelného průběhu. Nicméně mě zklamalo to, že jsem nebyl schopen najít trasu dle mnou definovaných kritérií a i když jsem chtěl jet mimo placené úseky, nebo dálnice, vždy jsem obdržel výslednou trasu po dálnici. Tak nějak netuším, zda výsledek považovat za chybu nebo vlastnost, ale pokud by se jednalo o vlastnost (což si tak nějak tipuji), čekal bych o tom nějakou zmínku nebo disablované možnosti trasy, které tím pádem nejsou použitelné.