Srp 082012
 
chuze-nahled

Pěší tůry s OsmAndem

OsmAnd není jen navigace pro nalezení cíle autem, na kole nebo kolobce, stejně tak dobře se může hodit pro cestování pěškobusem. Samozřejmě se cestování odvíjí od kvality mapových podkladů. Pro cestování po silnici už jsou OSM mapy dost dobře vybavené, ale poslední dobou už mapy disponují i mnoha cestami a lesními pěšinami, a pokud ne, není problém si své oblíbené oblasti případně dokreslit nebo opravit. Pak už můžeme vzít hůl do ruky, batoh s lahváčema na záda a vyrazit do přírody.

Jenže, jakmile vyrazíme na první trasu, zjistíme, že vlastně mapy nejsou pro pěší tůry příliš optimalizovány. Cesty jsou ve vysokém rozlišení příliš tenké, administrativní hranice obcí překrývají vodní toky nebo cesty a snadno se dají s cestami splést … atd. Situace je obvykle ještě ztížena třeba i sluncem nebo deštěm. A tak zpátky na stromy… tedy spíš ke kompu.

Jak nastavit OsmAnd pro pěší navigaci *

Co tedy s tím. První pomoc je velice snadná, při nastaveném profilu Chodec si přepněte Režim vykreslování, v nastavení mapy, z default na pedestrian. To způsobí zesílení polních cest tak, že již jsou v některých rozlišeních již docela dobře vykreslené. Radši rozepíši celý profil (v poslední vývojové verzi, některá nastavení mohou být ve verzi v marketu jinak, ale po vydání příští verze se to srovná).

Uživatelský profil [Chodec] *

Kompletní nastavení profilu je popsáno tak, jak mi vyhovuje, jedná se o alternativu k již zveřejněnému profilu automobil v nedávném článku.  Nejdříve zvolte který profil budete nastavovat a ten se ihned projeví v hranaté závorce názvu položky, tedy v našem případě Chodec. Další nastavení sekce nastavení profilu se pak budou vztahovat k tomuto vybranému profilu. Neuvedené položky si nastavte podle sebe.

Mapa *

Otáčení mapy pro chůzi může být podle chuti, já mám rád dobrou orientaci a proto  nastavte na Neotáčet
Vektorový vykreslovač na default resp. chuze (není součást, viz dále v článku)
Zobrazit vrstevnice ano (hodnota podle uvážení, já používám 13), jen pokud máte instalovanou SRTM mapu
Režim vykreslování pedestrian

Navigace *

Navigace (navigační služba) nastavte na OsmAnd (offline), ale použitelné jsou i online služby
Nejrychlejší trasa vypnout
Automaticky nastavit zvětšení vypnout
Veškerá upozorňování na limity, kamery a vyhybání placeným úsekům vypnout.

Hlavní obrazovka *

Pravítko (ruler) zapnout
Směr pohledu (View direction) spíše zapnout, ale já mám vypnuto

tak to máme celé nastavení profilu, nicméně stále zůstávají drobné problémy se zobrazení vyššího rozlišením, většími hranicemi a třeba i vrstevnicemi. Přesto toto nastavení může někomu stačit a tak ho uvádím v obrázkovém porovnání také.

Vykreslovač Chůze *

Aby bylo zobrazení pro pěší tůry co nejlepší, rozhodl jsem se upravit jeden vykreslovač. Ten je zatím v první veřejné verzi a budu ho podle potřeby případně dále vylepšovat. Na obrázcích je možné porovnat výsledek mého snažení s prvními dvěma bez úpravy. Na prvním obrázku vlevo je vždy defaultní vykreslovač, na druhém, uprostřed, je ten samý, ale přepnutý z default režimu na režim pedestrian a na třetím, vždy vpravo, je přepnuto na  vykreslovač chůze, který jsem vytvořil.

Pro přepínání mezi obrázky používejte šipky, dobře si tak můžete všimnout i jemných rozdílů ve vykreslení. Zároveň trochu popíši rozdíly, abyste je snadněji našli.

Rozlišení z14 *

První sada je v zoomu, neboli rozlišení z14, zo znamenají rozlišení jsme si řekli v minulém článku. Na druhém obrázku si všimněte, proti prvnímu, rozšíření polních cest v pedestrian režimu, o kterém jsem psal. Stejně tak si ale můžete na obou všimnout jak se nám tam motají administrativní hranice obcí. Zhruba uprostřed mapy hranici tvoří potok, který ale je hranicí zcela překryt. Potok objevíte pak na třetím obrázku ve vykreslovači chůze. Stejně tak na třetím obrázku některé cesty ubyly, ale to jen zdání klame, byly to zase hranice, které se snadno za cesty zamění. Zároveň si na posledním obrázku všimněte zesílených vrstevnic, které byly jen těžko viditelné v prvních dvou vykresleních. Vzhledem k zesíleným cestám jsem si to mohl dovolit. Ještě bych upozornil na změnu barvy cesty pouze pro pěší, která byla původně černá a zdánlivě tak byla výraznější než běžné polní dvoustopé cesty. Tyto pěší cesty  jsem zesvětlil, a tak jsou logicky tenčí.

vykreslovač default z14 režim pedestrian z14

vykreslovač chůze z14

Rozlišení z15 *

Další sada je stejné místo ale rozlišení z15. Na této sadě si můžete detailněji prohlédnout objevení potoka na posledním obrázku, nebo projasnění situace kolem zmatků vlevo dole na křižovatce silnice a lesních cest. V tomto rozlišení již je vidět výrazněji zesílení cest proti prvním dvěma obrázkům. Oranžové vrstevnice zde nijak neruší a výhodně doplňují přehled o terénu (samozřejmě je možné je v nastavení vypnout). Také si můžete všimnout zesvětlení jednostopých cest o kterém jsem se zmiňoval výše.

vykreslovač default z15 režim pedestrian z15

vykreslovač chůze z15

Rozlišení z16 *

Nakonec dám ještě jednu sadu ve větším rozlišení. Tam již není nic nového k objevení, jen je možné se podívat na poslední změněné rozlišení vykreslovače. Další rozlišení jsou pak s tímto, co se týká mých úprav, shodné.

vykreslovač default z16 režim pedestrian z16

vykreslovač chůze z16

Ve všech sadách si můžete všimnout toho, že jsem zcela eliminoval administrativní hranice. Ty můžete vidět jen v nižších rozlišeních z13 a nižších, které už nepředpokládám že budou běžně používané pro pěší navigaci, ale spíše pro náhled. Proto jsem v z13 ponechal jak cesty tak tyto hranice. V z12 už cesty nejsou vůbec, ale hranice tam jsou. Také si můžete ve všech třech sadách všimnout trochu zvýrazněných potoků, které považuji za podobně zásadní krajinný prvek jako cesty a proto byla jejich šířka trochu zvětšena.

Navigace *

To, že se lze po polních cestách také navigovat, je asi nošením dříví do lesa 🙂 Na příkladu je vypočítaná jedna ukázková cesta, na stejném místě jako v předchozích obrázcích.

navigace po cestách

Co se mi ještě nelíbí *

Ještě by to chtělo zmenšit puntík a šipku, které oznamují místo aktuální pozice. Sice jsou nejmenší v programu, ale i tak to sloní lejno v nižších rozlišeních zakryje i celou menší vesnici. Představoval bych si něco takového, jako má třeba TrekBuddy. Pokusil jsem se zmenšení navrhnout, ale zdá se jsem nebyl pochopen, obávám se zda vůbec někdo ještě chodí pěšky 😛

Co se týká ukládání do GPX, tam by se mi líbilo vykreslování již prošlé trasy, i když spouštění z hlavní obrazovky v posledních verzích mě potěšilo a stejně tak zobrazovaná prošlá vzdálenost. A když už jsme u GPX, nebylo by od věci zobrazení výškového profilu, nebo možnost odeslání trasy do Google map, aby nebylo potřeba trasy protahovat přes MyTracks.

Kdo ho chce? *

Pokud by se našel někdo, komu by se vykreslovač hodil, je zde ke stažení. Ukončete OsmAnd, rozbalte a nakopírujte níže přiložený soubor do umístění osmand/rendering, a znovu nastartujte OsmAnd. Pak už jen vyberte vykreslovač „chuze“ jako na druhém obrázku.

Zobrazovač chuze v.1

Nový zobrazovač chuze v.2 je k dispozici v jiném článku

místo uložení souboru zapnutí vykreslovače

Dejte vědět, jestli někdo vykreslovač zkusil, jak vám vyhovuje a jestli byste tam případně něco změnili.

  7 komentářů na “Jak nezabloudit v lese”

  1. avatar

    Vykreslovač vypadá fajn, díky 🙂 Nevíte jestli existuje nějaká možnost, jak do těch vektorových map dostat turistické trasy? Rastrové zdroje existují (např. MTB Map CZ), ale kdyby to šlo vektorově (a samozřejmě offline) bylo to skvělé.

  2. avatar

    Ahoj, no trochu jsem s tím koketoval, nejsem si jist co vše za data obf obsahuje, ale všechny moje pokusy končily tak, že se nic nezobrazilo, takže zřejmě kct_něco mapy dle mých prozatímních výsledků neobsahují. Měl jsem takovou ideu udělat tlustější průhlednou čáru v barvě turistický trasy nad cestu. Myslím, že by to mohlo (snad) s vykreslovačem jít udělat. Nebo to udělat jako překryvnou mapu. No rojí se mi v hlavě různé nápady, ale teď není na testování moc času. Otázka by byla jak si poradit s trasou po které jdou třeba tři barvy. Nicméně asi v první řadě by to chtělo dostat ta data do obf (pokud tam nejsou). Nevím jak až je to průchozí. Chtělo by to asi celé prodiskutovat s vývojáři, ale nějak jsem se na to zatím s mými znalostmi angličtiny necítil. Navíc jak se přechází na relace, zdají se mi data tras dost neúplná, aspoň tedy u nás na jihu. To mě zatím od aktivit kolem toho odradilo.

  3. avatar

    Já se nedostal ani takle daleko, nevím ani, kde vlastně vzít data o těch trasách. Ty vícebarevné trasy mají zajímavě vyřešené na http://opentrackmap.cz/ – v případě, že někde vede víc tras, je použitá přerušovaná čára. Asi bych si toho musel dost nastudovat, ale klidně bych se v tom povrtal, myslím, že i moje angličtina by stačila na komunikaci s vývojáři.

    • avatar

      Tak mi pozvolna začíná docházet, jak to vlastně funguje vevnitř. Data tras jsou už osm souborech, první otázka je jestli se překlopí do obf (to by nemusel být velký problém zjistit), pak jde o to donutit render, aby je zobrazil, pokud to vůbec umí, pokud ne, je potřeba to dokódovat. No, zkusím na to kouknout, tohle by se mi totiž fakt líbilo.

    • avatar

      Ještě jeden dotaz – existuje někde dokumentace k tomu, jak psát ty renderovací xml nebo si musím vystačit s tím, co je v tom souboru? Nějak se mi nic moc nepovedlo vygooglit 🙁

  4. avatar

    > Ty vícebarevné trasy mají zajímavě vyřešené na http://opentrackmap.cz/
    no právě tam se mi to zdá divné, některé trasy které jsem nedávno dokresloval jsou tam jen způlky a nevím proč, jinak to přerušované vykreslování barev není špatné.

    > Data tras jsou už osm souborech, první otázka je jestli se překlopí do obf …
    ano o tom jsem přesně psal v mém příspěvku, to by nám asi zodpověděli vývojáři a je to asi první krok který by se měl udělat, navíc ten přechod na relace to trochu zesložiťuje

    > donutit render, aby je zobrazil, pokud to vůbec umí
    podle mého názoru dokáže zobrazit vše co je v obf, jen je mu třeba říct jak, aspoň mám zatím takové zkušenosti

    > tohle by se mi totiž fakt líbilo
    mě taky, jen právě nemám dostatek času se tomu věnovat, ale přes zimu ho bude hromada 😉

    > existuje někde dokumentace k tomu, jak psát ty renderovací xml
    já při mých úpravách vycházel pouze ze zdrojáku logikou a dále metodou pokus omyl

    Doporučuji případně v diskuzi pokračovat na fóru. Zde není ten „správný“ prostor.

QR Code Business Card